اسید سیتریکCitric acid

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

اسید سیتریک Citric acid
اسید سیتریک یا جوهر لیمو در صنایع غذایی به دوشکل مونوهیدرات (آبدار ) و آنهیدروز (خشک) و بصورت پودر کریستال مورد استفاده قرار می گیرد. این اسید یکی از پرکاربرد ترین محصولات در صنایع غذایی است.اسید سیتریک در صنایع نوشابه ، آبمیوه ، آرایشی و بهداشتی و داروئی … استفاده میگردد اسید سیتریک علاوه بر طعم دهندگی باعث تنظیم PH نیز میشود .
کاربرد اسید سیتریک در نوشابه سازی و نوشیدنیها
ايجاد طعم ترش و مطبوع
براي بازدارندگي فعاليت ميكروبي
تنظيم اسيديته

اسیدسیتریک یک اسید آلی ضعیف است که در مرکبات یافت می‌شود. این اسید در حال حاضر به صورت پودر هم تولید می‌شود. این ماده معمولاً به عنوان یک ماده نگهدارنده طبیعی استفاده می‌شود. هنگامی که با غذا مخلوط می‌شود، طعم ترش (اسیدی) به آن را می‌دهد و گاهی اوقات در غلظت‌های بسیار بالا کمی تلخ می‌شود. میوه‌های خانواده مرکبات مانند لیموترش و لیموشیرین دارای سطح بالایی از غلظت اسید هستند. اسیدسیتریک در بیوشیمی نیز مهم است، به این دلیل که نقشی حیاتی در فرایند سوخت و ساز بدن ایفا می‌کند.

 

افزودنی غذا

اسیدسیتریک را می‌توان به عنوان یک افزودنی در مواد غذایی استفاده کرد. هر چند که طعم تلخی دارد، ولی زمانی که با غذا مخلوط می‌شود، طعمی ترش یا اسیدی به آن‌ می‌دهد. از این ماده به عنوان یک طعم‌دهنده در ساخت ویتامین ث و در تهیه نوشیدنی‌های گازدار استفاده می‌شود. از آن در آب نبات ترش هم استفاده می‌شود – پوشش پودری سفید رنگ آب نبات‌ها اسیدسیتریک است. در آماده سازی گوشت، اسیدسیتریک را می‌توان به عنوان یک نرم‌کننده استفاده کرد، به این دلیل که می‌تواند باعث شکسته شدن پروتئین‌های گوشت شود. از آن به عنوان یک عامل تمیزکننده طبیعی هم استفاده می‌شود.

 

ترکیب با فلزات

اسیدسیتریک

 

اسیدسیتریک به راحتی با فلزات و مواد معدنی پیوند برقرار می‌کند، به همین دلیل برای شیرین کردن آب مفید است. صابون و مواد شوینده زمانی که حاوی اسیدسیتریک باشند، با تأثیر زیادی کار می‌کنند. این ماده باعث می‌شود شامپوها به خوبی کار کنند، به این دلیل که مواد معدنی اضافی آب را جدا می‌کند. گاهی اوقات، غلظت بسیار بالای اسیدسیتریک باعث آسیب رساندن به مو می‌شود، به این دلیل که پوشش مو را شکسته و مواد معدنی مورد نیاز آن را جدا می‌کند، در نتیجه سفید شدن مو رخ می‌دهد. به عنوان یک عامل تمیزکننده، اسیدسیتریک برای از بین بردن لکه‌های آب در حمام و آشپزخانه استفاده می‌شود، بدون اینکه نیازی به مالش باشد. از آن برای حل کردن زنگ مواد فولادی استفاده می‌شود. همچنین برای ظاهر کردن عکس هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در لوسیون ها و ماسک های پوست هم اسیدسیتریک وجود دارد، اما استفاده بیش از حد ممکن است به پوست آسیب وارد کند، مخصوصاً پوست‌های حساس.

 

ایمنی در زمان استفاده

برای ایمنی، از تماس با اسیدسیتریک خشک، یا محلولِ با غلظت بالای آن خودداری کنید، برای این که می‌تواند باعث تحریک پوست شود. تماس آن با چشم ممکن است باعث احساس سوزش شده و در صورت تماس طولانی مدت حتی می‌تواند به کوری منجر شود. از استنشاق و خوردن اسیدسیتریک پودری خودداری کنید، برای این که ممکن است باعث سوزش و تحریک مجاری تنفسی یا دستگاه گوارشی شود. محتاط باشید. در هنگام کارکردن با این محصولات از لباس‌ها و وسایل محافظ استفاده کنید. حتی مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی اسیدسیتریک می‌تواند باعث فرسودگی مینای دندان‌ها شود.

با وجود اینکه احتیاط‌های زیادی در استفاده از اسیدسیتریک وجود دارد، ولی مزایای خوبی هم دارد. یکی از آن موارد این است که تقریباً هیچ خطری برای محیط‌زیست ندارد، برای اینکه یک ترکیب طبیعی است. تعداد خیلی کمی از افراد هستند که به اسیدسیتریک حساسیت دارند. ممکن است بعضی از افراد حساسیت معده داشته باشد، بنابراین بهتر است آن‌ها از غذاهایی که حاوی این ماده است اجتناب کنند.

در صورتی که اسیدسیتریک را استنشاق کرده‌اید، به بیرون رفته و هوای تازه تنفس کنید. در صورت بلع مقادیر زیادی از آن، برای جلوگیری از ایجاد مشکلات معده، به سرعت خود را تحریک به بالا آوردن کنید. اگر آن ماده با پوست شما تماس پیدا کرد، منطقه آسیب‌دیده را برای چند دقیقه زیر آب بگیرید. اگر اسیدسیتریک وارد چشم شما شد، چشمان خود برای حداقل ۱۵ دقیقه زیر آب جاری بشویید. اگر علائمی همانند اشکال در تنفس، و سوزش پوست و یا چشم باقی ماند، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

Citric acid
Product details
MF:C6H8O7
MW:189.1013
Appearance:Colorless crystalline or  white crystalliod power.
APPLICATION
Mainly used in food,baverage as acidity regulator and preservatives.Also can be used as antioxidant, plasticizer, detergent in chemical industry, cosmetics and detergent industry.
SPECIFICATION
Assay: 99.5-100.5%
Light Transmission:≥۹۵٫۰%
Moisture: 7.5-9.0
Readily Carbonizable Substance:≤۱٫۰%
Sulphate Ash: ≤۰٫۰۵%
Chloride:≤۰٫۰۰۵%
Oxalate:≤۰٫۰۱%
Sulphate:≤۰٫۰۱۵%
Calcium:≤۰٫۰۲%
Fe(mg/kg):≤۵
As(mg/kg):≤۱
Pb(mg/kg):≤۰٫۵

SHELF-LIFE:At least 24months from date of manufacturing provided the container is unopened and stored under the above mentioned conditions.
PACKING:25KG/BAG.

www.oxinchemistry.ir

 

Facebooktwitterlinkedinrssyoutube
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *