رنگ پودری

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

امروزه استفاده از رنگ های پودری باعث شده تا جایگزین مناسبی برای رنگ های سنتی مایع در نظر گرفته شوند و روز به روز از اهمیت قابل توجه ای برخوردار شوند. یکی از دلایل مهم آن این است که در استفاده از رنگ های پودری به هیچ نوع حلالی نیاز پیدا نخواهید کرد.می توان گفت به غیر از وجود نداشتن حلال در آن نسبت به رنگ های مایع آلودگی کمتری هم ایجاد کرده و باعث دوام و پایداری بالاتری میگردد.

رنگ های مایع به دلیل استفاده از حلال ها ضرورت استفاده از سیستم های تهویه هوا و تصفیه و بازیافت حلال را برای کنترل ترکیبات آلی فرار را بیش از پیش ضروری تر می سازد . البته این مورد از معایب رنگ مایع میباشد زیرا باعث شده تا انرژی بیشتری صرف عمل رنگ کاری گردد . اما در استفاده از رنگ پودرییا همان رنگ الکترواستاتیک به دلیل اینکه این نوع رنگ از ترکیب و نوعی فرآیند رنگ خشک به عمل می آید در هیچ مرحله ای از رنگ کاری نیازی به ترکیبات آلی پیدا نخواهد کرد و این نتیجه را میگیریم که از نظر اقتصادی و زیست محیطی هزینه به کارگیری و استفاده از رنگ های پودری الکترواستاتیک به صرفه تر از رنگ های مایع بوده است.

درساختار رنگ پودری از رزینهای جامد که خاصیت القاء یا همان باردار شدن را دارد استفاده می شود به اضافه پیگمنتها و مواد افزودنی که تمام این مواد طی فرایند تولید بعد از میکس شدن اکسترود شده و آسیاب میشود ، محصول نهایی نیز به صورت پودر میکرونیزه به ضخامت ۵۰ تا ۱۰۰ میکرون است .

مصرف مواد پودری و کاربرد های آن :

تولید و مصرف رنگ های پودری الکتروستاتیک در دهه ۱۹۶۰ در صنایع مختلف به عنوان جایگزین برخی رنگ های مایع در سطح جهانی گسترش یافتو این رنگ ها روی سطوح به صورت پودر خشک اعمال شده به عنوان رنگ های تزیینی(Decorative) و هم به عنوان پوشش حفاظتی(Protative) مصرف می شوند.لین پوشش ها قابلیت اعمال بر روی سطوح فلزی و غیر فلزی را دارا می باشد.تابلوهای برق و … همچنین سطوح فلزی غیر آهنی مانند ورق های گالوانیزه و یا ظروف آلومینیومی استفاده می شوند.در تکنولوژی جدید این پوشش ها بر روی سطوح غیر فلزی مثل چوب و MDF اعمال شده و در اثر تابش UV پخت می شوند.تقسیم بندی رنگ های پودری بر حسب رزین:

۱-پوشش های اپوکسی

۲-پوشش های پلی استر

۳-پوشش های اپوکسی پلی استر

۴-پوشش های پلی یورتان

۵-پوشش های اکرولیک

این گروه قابلیت تولید رنگ های براق ، نیم براق، مات ، نیمه مات، سوپر مات را دارا می باشد.علاوه برآن رنگ های طرح دارا (Efective) نیز در سبد تولید پکاشیمی قرار دارند که عبارتند از:

۱-رنگ های چرمی

۲-رنگ های چکشی

۳-سنباده ای

۴-چروک

۵-متلیک

۶-دکورال

۷-ورنی

خواص و ویژگی های رنگ های پودری:

رنگ های پودری به دو دسته گرما نرم و گرما سخت تقسیم می شوندو پوشش های گرما سخت ترکیباتی برپایه روین های جامد با جرم مولکولی پایین هستند.

مزایای رنگ پودری

پوشش های پودری به دلیل دارا بودن خواصی چون پوشیدگی یکنواخت سطح ، سختی و مقاومت رنگ دربرابر عوامل محیطی (رطوبت ، نور…)، مقاومت دربرابر عوامل مکانیکی (ضربه و خراشیدگی…) ، هدر نرفتن رنگ هنگام پاشش و استفاده از رنگ پرت شده و از همه مهمتر نداشتن هیچ گونه آلودگی زیست محیطی نسبت به رنگ های مایع پایه حلال، توانسته در سالهای اخیر جای خود را در صنایع کشور باز کند ، به طوریکه امروزه بسیاری از تولید کنندگان بزرگ (لوازم خانگی ، صنایع خودروسازی ، صنایع پتروشیمی و…) استفاده از پوششهای پودری را بخش جدایی ناپذیر از صنعت خود دانسته و جهت رقابت محصولات خود با محصولات خارجی استفاده از این رنگ را به عنوان اولین فاکتور کیفیت در تولیدات خود قرارداده اند.

Facebooktwitterlinkedinrssyoutube
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

2 comments

  • باسلام و تشکر از مطالب مفیدتان
    درصورتی که به دنبال دستگاه رنگ پاش پودری با کارایی و کیفیت بالا هستید
    ما به شما دستگاه الکترواستاتیک الکترورنگ را پیشنهاد می کنیم
    تیم الکترونگ دستگاه های خودش رو ۲ سال ضمانت بی قیدو شرط میکنه
    این مساله بیسار مهمی است بی قیدو شرط یعنی حتی اگه در اثر نوسانات شبکه برق دستگاه صدمه ببینه دستگاه شامل ضمانت میشه
    برای کسب اطلاعات بیشتر میتونید با شماره ای زیر تماس حاصل فرمایید .
    باتشکر
    واحد فروش : ۰۹۱۵۱۲۵۳۵۵۱ واحد فنی : ۰۹۱۵۱۲۳۵۹۳۹ واحد خدمات و تعمیرات : ۰۹۱۵۵۰۷۶۷۹۴ تلفکس : ۳۴۴۱۲۵۶ – ۰۵۱۱ ایمیل : electrorang@Gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *